Tips voor ouders bij het overhoren:

17-11-2016

’s Avonds na een lange werkdag moet je nog even eten koken, de keuken opruimen en dan lekker met je voeten omhoog voor de televisie. Oh nee, je hebt nog een kind met een Aardrijkskunde proefwerk morgen! Hoe pak je dit op een ontspannen manier aan?

Hieronder volgen enkele tips:

  • Allereerst een uurtje wachten nadat je kind heeft aangegeven er klaar voor te zijn. Zo krijg je een beter beeld of je kind de leerstof op langere termijn ook nog kent.
  • Zorg voor een prettige sfeer tijdens het overhoren. Help (zo mogelijk) zonder woordenstrijd. Beoordeel je kind niet maar benoem de feiten. Zeg niet: “Je kent het niet goed.” maar: je had 5 fouten.
  • Bij lange teksten, zoals bij Geschiedenis, Aardrijkskunde of Biologie, kun je het beste even vooraf de tijd nemen om de tekst door te nemen om een goed beeld te krijgen van waar de tekst over gaat of wat belangrijke elementen zijn om over door te vragen.
  • Als je kind er even niet op kan komen, geef dan niet het antwoord, maar stel vragen die hem of haar naar het antwoord leiden. Door de vragen leert het kind stap voor stap het probleem oplossen en te vertrouwen op zijn eigen kennis en inzicht.
  • Stel niet alleen moeilijke vragen, maar ook vragen die je kind wél weet. Dat is beter voor het zelfvertrouwen ;-)
  • Overhoor steeds in korte perioden. Liever twee keer een kwartier dan een half uur achter elkaar
  • Houd pen en papier bij de hand, zodat daar opgeschreven kan worden wat je kind niet weet of niet begrijpt. In een later stadium kan hij zich daar op focussen ipv op de heel stof.
  • Wees geduldig en leg zo vaak uit als nodig is (en zolang de sfeer goed blijft)
  • Laat je kind uitleggen of voorbeelden geven. Dan kun je zien of de stof begrepen is.

Dit waren enkele overhoortips voor ouders. Mochten jullie zelf ook nog tips hebben, dan horen we die graag.

Succes met overhoren!